Chcete vlastnit stáj F1? Začněte šetřit, královna je drahá

Goh Rhy Yan on Unsplash
Formule 1, královna motorsportu, vznešená, marnivá a krutá. Snad každý, kdo jejím svodům podlehl, alespoň jednou zatoužil obléknout závodní overal. Pokud by ale taková touha šla ještě dál, a sice k pořízení vlastní stáje, je třeba honem rychle slézt z obláčku a začít šetřit. Tahle “zábava” hravě spolkne hned několik miliard. Sníte o tom, že byste si jednu stáj pořídili taky? Pak si připravte pořádnou zásobu peněz.

Za co se utrácí
Stáj formule 1 je obrovský kolos – a aby úspěšně fungoval, je zapotřebí astronomických částek. Tým ze středu startovního roštu spolkne za jedinou sezonu zhruba pět miliard korun.

Investovat je potřeba do několika základních pilířů. Vývoj, produkce, logistika, mzdy... A samozřejmě pilot. Můžete vložit peníze do zdatného závodníka, nebo sáhnout po takzvaném platícím jezdci, který není sice tak talentovaný, nicméně v zádech má bohatého sponzora. Peníze získané najmutím takového jezdce mohou pomoci k rychlejšímu vozu, který vynahradí pilotovy nedostatky.

Další obrovskou položkou je logistika. Týmy se přemisťují jen v několika málo dnech a mnohdy z kontinentu na kontinent. Pokud to terén dovolí, převáží se technika nákladními vozy. Každý vůz má tři řidiče a zastavuje pouze na doplnění paliva. Kromě náhradních dílů a techniky se přemisťuje i zázemí, tzv. „motorhome“. Obsahuje kanceláře, bary, restauraci a plně vybavenou kuchyň.

Opravdu dobrý pilot může přijít až na půl miliardy ročně. A samozřejmě nepůjde o jediného člena personálu; mzdy odkrojí vůbec největší kus rozpočtového koláče, klidně miliardu korun. Takové Ferrari mělo v předloňské sezoně 960 zaměstnanců, což bylo nejvíce ze všech týmů.

V případě, že týmy necestují po Evropě, se používají letadla a lodě. Mnohdy je překážkou časový posun, který výrazně zkracuje dobu, za kterou lze vybavení přepravit. Načasování je tedy naprosto klíčové. Balení startuje v den závodu. Začíná se drobnostmi, hlavní operace vypukne 15 minut před skončením závodu. Zaměstnanci se přepravují letecky. Tyto provozní náklady stojí miliardu ročně.

Klíčovou součástí provozu týmu je vývoj. Ten se nesmí nikdy zastavit, rozhoduje o cenných vteřinách. Nejenže je potřeba vůz zdokonalovat, zároveň je nutné držet krok s každoroční obměnou pravidel týkající se technických parametrů. Vývoj ročně stojí průměrně 1,2 miliardy korun. Vozy pak vyjdou na něco málo přes miliardu.

I přesto v této branži funguje především vášeň. Leckterý majitel stáje řekne, že by raději nevydělal vůbec nic a umisťoval se na předních příčkách, než aby měl návratnost a vozy uprostřed startovního pole.


Nejdražší komponenty
Nezapomínejte, že v garáži nejsou jen dva monoposty - pro dva jezdce. Připraveny musí být komponenty na celé další dva vozy. Na kolik vyjdou? (částky jsou orientační, liší se tým od týmu)


coza kolik
Motor, neboli hybridní jednotka200 milionů korun
Šasi (monokok)15 milionů korun
Přední křídlo a nos3,8 milionů korun
DRS systém1,8 milionu korun
Volant1,1 milionu korun
Palivová nádrž2,5 milionů korun
Hydraulika3,7 milionů korun
Převodovka11 milionů korun
Chladící systém3,6 milionů korun

Jak na formuli vydělat
Nebojte, vlastnictví týmu nejsou jen obří výdaje. Stáje mají také velké příjmy, které se logicky odvíjejí od jejich úspěšnosti.

Mezi týmy je děleno zhruba 68 procent příjmů formule 1, která profituje především z komerčních práv. Týmům se peníze nedávají najednou, nýbrž prostřednictvím devíti měsíčních splátek. Tento cyklus začíná na jaře a končí na konci roku. Ferrari si v sezoně 2017 přišlo na 4 miliardy korun, Mercedes dostal 3,8 miliardy korun.

Týmy nedostávají jen peníze za výsledky a účast, přicházejí i různé bonusy. Uděluje se například bonus za tzv. ‘Long Standing Team’ (LST), což je, jak název napovídá, odměna za nejdelší působení ve formuli. Z toho vyplývá, že Ferrari (na trati od roku 1948) dostane touto formou pokaždé nejvíce peněz. LST bonus činil v roce 2017 půldruhé miliardy korun.

Další možnost, jak přijít k nemalým penězům, představuje rozprodání karoserie sponzorům. Jejich loga mohou přijít na boky vozu, zadní křídla nebo sání motoru. Za každou zmíněnou plochu týmy vydělají zhruba půl miliardy korun.

Pro představu: rozpočet Mercedesu byl pro letošní sezonu 11,6 miliardy korun, u Ferrari 11,1 miliardy, Red Bull operuje s “pouhými” 9 miliardami. Brzy ale může přijít velká změna. Už pro sezonu 2020 se uvažuje o zavedení rozpočtového stropu, který by podle předběžných informací měl být 3,87 miliardy korun. Týmům by byl přidělen zvláštní účetní, který by na dodržování rozpočtu dohlížel. Regulovaný by byl pouze rozpočet nikoli počet zaměstnanců.

Tak co, pořád vás ještě touha vlastnit tým formule 1 neopustila?


Článek vyšel v obdobné verzi v rámci online magazínu Proč ne?!

Komentáře

Oblíbené příspěvky