Loos addict


Láska k módě, designu a architektuře se prolíná víc než se může na první pohled zdát. V konečném výsledku se na vašem zevnějšku chtě nechtě obrazí i váš vkus jako takový. Architektura a design je tak stejně důležitá a formující jako obliba světových návrhářů. Módní návrhář je je vlastně takovým architektem módy.

Jedním z mých oblíbených architektů je purista, klasik moderní architektury, brněnský rodák (Rakousko-Uhersko) Adolf Loos.
Tvorba Adolfa Loose je velmi charakteristická a tudíž nemusíte být promovaným architektem, abyste se v jeho díle zorientovali.
Loos se držel několika zásad a pravidel a jeho práce je díky nim na první pohled rozpoznatelná.
Žádné ornamenty, ukotvený (vestavěný) nábytek, osvětlení dle nálady a využití pokoje, mramor, luxusní dřeviny, charakteristické tlumené tóny zelené, vínové, modré. To jsou znaky, které najdete v každém jeho domě nebo bytě. V domech pak najdete užitou koncepci tzv. raumplanu (princip uspořádání vnitřního prostoru stavby), což laicky řečeno znamená, že dům neměl klasicky uspořádané úrovně. Žádné první nebo druhé patro, místnostem byla přidělena (z hlediska výšky) úroveň závislá na funkci a reprezentativním významu. Stejně tak Loos klad důraz i na praktičnost, v bytech např. měl každý pokoj svůj samostatný vchod.

Loos, zarytý odpůrce ornamentů, užíval jako zdobný prvek různé typy (i exotických) dřevin, používal drahé horniny (mramor, onyx). Typické jsou pro něj doslova kolosální obývací pokoje a přijímací haly, kterým zpravidla dominuje krb.

Mě mimo jiné baví použití barev v interiéru: barevné radiátory, podlahy, štuky. Výmalby nejsou většinou po celé ploše, ale slouží jako spojovací prvek. Stejně tak mě baví Loosova tendence vybavovat obývací prostory rozdílnými druhy sedacího nábytku. Je to hravé a nadčasové. Hojně se setkáváme s vlivy britského popřípadě japonského stylu. Jeho práce se světlem a náladou v pokojích mě naprosto fascinuje. Lustry, lampy zrcadla, vestavěné osvětlení, velké okenice, použití mléčného skla pro docílení "měkkého" světla nebo užití hedvábných záclon různých odstínů.


Loosův přístup k práci by byl i dnes velmi pozitivně přijímám. Na práci používal místní lokální firmy a stavitele. Z hlediska architektonické práce spolupracoval např. s Karlem Lhotou a Heinrichem Kulkou, výčet jeho spolupracovníků a žáků je však mnohem delší.
v Praze najdete: Winternitzova vila, Müllerova vila
v Plzni najdete: Brummelův dům, Semelova rezidence, byt Krausových, byt doktora Vogla, byt rodiny Hugo Semlera, apartmán Richarda Hirsche, byt Leo Brummela a byt manželů Weinerových
ve Vídni najdete: Looshaus
v Paříži najdete: dům Tristana Tzary

Comments

Popular Posts