Dunkirk, #audiovisualporn

Highlighty filmu:
70mm
Fion Whitehead
záběry ze vzduchu
kostýmy
hudba
Strhující válečné drama, u kterého nemáte čas se ani nadechnout natož si cpát do chřtánu popcorn.
Pokud půjdete na film do Imaxu (doporučuju!), 15/70 vás naprosto uchvátí od první vteřiny.

Příběh
Do historických detailů zabíhat nebudu, věřím že všichni víte o co v tomhle filmu jde už ze školních škamen.

Takřka „bezdialogovej“ film. Mám chuť zakřičet  -konečně- opravdu herci hrají  a divákovi nikdo nevykecává díru do hlavy. Atmosféru a dění dokreslují zvuky boje a dokonalá hudba Hanse Zimmera.
Oko se ani na chvíli nenudí a tep se nedostane pod stovku.

Celý příběh je točený z pohledu britských vojáků. Vidíme i holandské a francouzské vojsko, z jejich řad se ale prostoru dostává pouze jednomu. Německé vojsko je v celém snímku označováno pouze jako „nepřítel“ a nikoho z vojáků nevidíte. Tyhle skutečnosti činí Dunkirk originálním a je to další aspekt, kterým se odlišují od běžného válečného snímku.

Příběh probíhá v několika úrovních a divákovi chvíli trvá než se zorientuje v čase. Pro mě osobně je nejpřitažlivější příběh a boj ve vzdušném prostoru, kde excelují Tom Hardy a Jack Lowden.

Tleskám produkci (Velká Británie / Nizozemsko / Francie / USA) za pouhý dva náznaky patosu!

Herecké obsazení
Výběr herců je na jedničku s pěti hvězdičkama. Podruhé křičím „konečně“, protože nesleduju přehlídku hvězdných hollywoodských jmen, to má samozřejmě za příčinu produkce - herci jsou výlučně Britové, Walesané nebo Irové.
Zatímco velká jména jako Hardy, Murphy, D'Arcy nebo Branagh stojí herecky trochu v pozadí, prostor je uvolněn mladým talentům jako jsou Whitehead, Lowden nebo Styles. O Harrym Stylesovi jako o herci se hodně spekuluje. Nicméně mi to připadá jako mnoho povyku pro nic. Každý nějak začínal a mladičký Styles má konečně možnost sloupnout nálepku cukrujícího popíka.
Nutno zmínit i herecký výkon Aneurina Barnarda, který ztvárnil roli charismatikého francouzského vojína. Cillian Murphy „schytal“ poměrně nevdečnou a divákem možná neoblíbenou postavu - v boji přeživšího vojáka zachráněného civilní lodí. Postava je dokladem, jak válka zničí lidskou psychiku a zaběhlý vzorec hodnot a chování. Fion Whitehead, jehož postavu lze považovat za průvodce celým snímkem, je nesmírnej talent a doufám ,že ho ještě nesčetněkrát na plátně uvidím. V recenzích se o něm málo mluví, důvod je mi záhadou.

Kostýmy
Tohle je škatulka sama pro sebe, kterou si koukejte pěkně užít! Kostýmy jsou totiž naprosto geniální, šité hercům na míru. Věřte tomu nebo ne je jim věnovaná velká pozornost. Kamera se doslova mazlí jak s leteckými a důstojnickými uniformami , tak i s civilem. Málokdy se stává, že si máte možnost tolik vychutnat tuhle nedílnou součást každého filmu.

Formát
Začátky kinematografie a 70mm formát šly ruku v ruce, brzy ale nastala nadvláda 35mm formátu, který je bežně využívaný dodneška. 70mm formát  pak byl, s drobnými výjimkami, obecně ignorován. Ať už pro mohutnost kamer, která stěžovala práci, vysoké náklady na výrobu a cívky byly nákladné i na transport.

Nolan je známý pro svou 70mm obsesi, ne ani tak proto navrátit filmům nostalgickej „feel“, ale se záměrem vymáčknout z něho co možná nejlepší obrazovou kvalitu.

Většina (75%) filmu je natočená na IMAX formát, zbytek na 65mm. V Dunkirku se Nolanovi podařilo dostat IMAX kamery i do kokpitů Spitfire navzdory jejich velikosti (cca 24kg, pozn. redakce). Natáčet tímhle způsobem ve vzduchu se ještě nikomu nepodařilo.


Dunkirk ve formátu 15/70 můžete vidět v celkem 37 kinech po celém světě - u nás v IMAXU na Floře.

Comments

Popular Posts